Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 21-09-2016 16:52

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

BBK://Liga_turnering

Efter en general snak om klubben igår, fik vi også snakket lidt om Netrunner og hvordan vi kan lave lidt organized play nu hvor halvdelen af gruppen er væk. I spillets ånd, bør ens placering i meatspace jo være irrelevant så grundkonceptet er noget i retning af:

.Man spiller X antal kampe.
.Man skal spille med alle factions.
.Man kan spille når som helst, hvor som helst. Det behøver således ikke kun foregå i klubben, men kan også spilles over f.eks. jinteki.net. Det kan også bare være et game inden man skal spille noget andet til klubaften etc.
.Man behøver ikke spille mod alle, men gerne mod mange forskellige.
.Måske skal der være et antal spil man skal spille pr. måned?

Jeg har også overvejet et rating system istedet, f.eks. baseret på ELO. Så gør det ikke så meget at man spiller rigtig mange kampe, også flere end andre. Det er måske bedre end at skulle spille et antal kampe, eller lign. Det er ihvertfald mere robust overfor at folk pludselig har for travlt til at spille.

Input er velkomne.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#2 22-09-2016 11:57

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: BBK://Liga_turnering

Godt initiativ med en tråd til det her!
Jeg synes det er en god ide at man også kan spille over jinteki. Men jeg tænker det ville være fedt alligevel at holde fast i, at første tirsdag i måneden er netrunnerdag i klubben, det kunne få folk til at afholde deres kampe der måske.

Hvordan sætter man et system op hvor man skal spille med alle factions? Jeg tænkte sidste år over at der godt kunne være et achivement point knyttet til en sejr med hvert eneste id (eller til de dårligste). Det kræver at der spilles mange kampe før det bliver godt, men så kunne det være incitament til at gå væk fra de stærkeste (efter man har vundet med dem)

Vil du ikke forklare ELO? Jeg kan godt lide tanken om at man et ratingsystem. Det giver også bedre mulighed for at komme ind senere og være med, selvom det måske er lidt let at spille efter smile Jeg vinder bare den første kamp og stopper der! 100% wins!

Og så skal vi have fat i nogle præmier!


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#3 22-09-2016 12:14

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: BBK://Liga_turnering

For at starte nedefra. JEg har stadig en del loot liggende. Bl.a. AI Corroder og masser af AI Ice Walls samt et par bokse. Nogle af de JAcksons i fik med hjem fra Malmø og lidt andre ting.

ELO er et rating system hvor man starter f.eks. 1500 point. Hver gang man vinder, får man nogle point og modstanderen mister nogle point (ved ikke om det er præcis lige mange point). Men. Hvis jeg vinder over en der har flere point end mig, er der flere point der skifter hånd og omvendt, vinder man over en der har færre point, får man også færre point for at vinde.

Synes bestemt også vi skal fortsætte med at spille d. 1. tirsdag. Det er også nemt for folk at huske.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#4 22-09-2016 13:41

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: BBK://Liga_turnering

Jeg er meget glad for at vi ikke kun er i meatspace! ELO tænker jeg giver god mening, tror også det var det de bruger på jnet turneringerne. Der er vel et eller andet lækkert sted online hvor man kan oprette det og som allerede køre? Skal der være et cap på hvor mange spil man kan spille om point?


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#5 22-09-2016 13:49

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: BBK://Liga_turnering

Jeg fik et regneark af en shady dude for noget tid siden som jeg måske lige skal kigge på igen. Ellers er det vidst ok nemt at lave selve formlen, men så blot lidt besværligt hvis man skal taste det ind manuelt hver gang. Om nødvendigt ville jeg dog godt kunne gøre det.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#6 22-09-2016 17:00

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: BBK://Liga_turnering

Du skal passe på de der seedy data dealers! Det jeg tænkte var ikke så meget regnearket som jeg tænkte på men at få skrevet i det


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#7 22-09-2016 18:47

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: BBK://Liga_turnering

Nu har jeg fundet en nem online elo-regner. Så måden man kunne gøre det på, var at have en 'result' tråd hvor man bare skrev alle sine spil, i rækkefølge. Så hvis Troels og Pelle har siddet hele natten på jinteki, kunne det se sådan ud:

T w P
T w P
P w T
T w P
P w T
P w T

Lad os sige at de startede på en ELO 1500 begge to. Så ville det se sådan ud efter aftenens afslutning:

T W P : 1516 - 1484
T W P : 1533 - 1467
T L P : 1514 - 1486
T W P : 1529 - 1471
T L P : 1510 - 1490
T L P : 1493 - 1507

Så Pelle ville her faktisk komme ud med en lidt højere ELO end Troels, fordi han startede med at komme bagud. Derfor ville det være vigtigt at man skrev rækkefølgen på wins/losses.

Lidt omstændigt, men tror sagtens det kan lade sig gøre. Især hvis folk holder sig fra at spille 10+ turneringsspil på en aften smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#8 22-09-2016 22:04

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: BBK://Liga_turnering

Det virker lidt kompliceret, men ideen er god! Mon ikke man kan lokke nørderne til at nørde lidt wink
Det ligger dog lidt op til at man power-gamer der ud af, hvilket lød til at være et problem de sloges lidt med i Faraos - altså at niveauet var for forskelligt og der ikke var plads til jank. Kan man moderere systemet med achievements? og er vi egentligt interesseret i det? Jeg selv kan da godt blive lidt træt af at få så kurfyrstelige klø til turneringerne fordi vi spiller lidt fjollet tit big_smile

Last edited by Pelle (22-09-2016 22:17)


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#9 23-09-2016 09:47

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: BBK://Liga_turnering

Ja, det er ikke mere kompliceret end at man putter to tal ind i arket. Så regner den det selv ud. Man kunne sikkert lave noget smart, hvor den selv kunne hente de tal man ville have agtigt. Kan være jeg på et tidspunkt kan arbejde lidt på det.

Det er klart en balance mellem power-play og jank. Synes nu ikke det plejer at være et problem for os. Det handler jo også meget om mentalitet. Har man lyst til at prøve nye ideer, eller har man ikke.

Ang. turneringerne, så ja, men her hjælper det jo også meget hvis man bruger lidt tid op til, til at teste. Det kan man jo ikke sige vi gjorde forleden. smile Men til regionals, fik jeg da testet et par gange med Asger og andre. Der er det jo vigtigt at man så tester med gode decks hvis det er det man vil. Hvis man skulle sige noget i forhold til turneringer, så er det at vi måske mangler både erfaring med, og muligheden (det vil sige, noget skal bygge dem) for at teste med de gode "top" decks.

Men det er måske en lidt anden snak. smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

Board footer

Powered by FluxBB