Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 15-01-2012 01:39

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Splittet dine pensler også?

Hej folkens, jeg er sikker på at flere af jer kender til det. Man har lige købt nye (billige) pensler. Man har næsten malet en hel figur med dem, og nu splitter hårene ud til alle sider og de er praktisk talt fuldstændig umulige at male med, for der kommer maling alle de forkerte steder! Well. Her er løsningen. Grunden til at de splitter, er at der kommer maling op i det der vidst hedder ferulen, som er det der samler hårene oppe i metal delen af penselspidsen.

1. Tag en fladkantet skål/tallerken eller anden god beholder. Hæld et skvæt Grundrens/Universal Rengøringsmiddel i. Nok til at dække penslen op til lige over metallets underkant.

2. Læg penslen forsigtigt ned i væsken. Som altid må en pensel ikke stå og hvile på sin spids. Derfor den lave kant på beholderen.

3. Sæt en film eller to på.

4. Gå ud og skyl din pensel godt i vand.

5. Bingo! Så god som ny!!!

Værsgo. Har netop lige prøvet det af, og det virker dejligt.

God Weekend

smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#2 15-01-2012 03:49

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Splittet dine pensler også?

Hvad brugte du selv - grundsrens eller universal?

Det skal prøves da.

Offline

#3 15-01-2012 13:13

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Splittet dine pensler også?

Universal. Er det ikke nogenlunde det samme? Min er godt nok begyndt at splitte en smule igen allerede (men dog stadig meget bedre end før!), men tænker at man bare giver den en omgang mere. Det handler jo om at få løsnet den maling der sidder inde under metalkappen. smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#4 15-01-2012 18:28

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Splittet dine pensler også?

Læste et sted, at man kan risikere at opløse den voks, der holder hårene på plads, så de begynder at falde ud. Måske var det mere, når man brugte varmt vand?

Rengøring af penslerne er helt klart et af mine største problemer, når jeg maler.

Offline

#5 15-01-2012 20:25

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Splittet dine pensler også?

Hmm... der er ikke faldet nogle hår af endnu, og den holder stadig nogenlunde (fra at være totalt helt og aldeles ubrugelig). Normalt plejer jeg nu ikke at rense mine pensler andet end vand og lidt papir, men skifter dem også med jævne mellemrum. Samme årsag til at jeg sværger til billige lorte pensler, så gør det ikke så meget at man måske skal købe 4-5 sæt om året.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#6 19-01-2012 14:25

Jesper
Experienced
Registered: 13-08-2011
Posts: 68

Re: Splittet dine pensler også?

Ferulen...  Der var et nyt ord.

Han fik én på Ferulen! Jeg ved ikke rigtigt om det svinger... Mangler et navn til en lineman. Han er hermed blevet til "Ferulen".

Offline

#7 19-01-2012 16:11

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Splittet dine pensler også?

Tog mig også en del tid at finde ud af hvad de der pensel fascister snakkede om, så det skal du ikke være ked af smile

Kan dog lige sige at den pensel jeg prøvede med allerede er begyndt at splitte kraftigt igen, om det er fordi jeg er en bøddel overfor mine pensler, eller fordi jeg ikke rensede den nok, eller fordi det ikke virker helt så magisk som først antaget aner jeg ikke.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#8 20-01-2012 16:04

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Splittet dine pensler også?

Det handler også om, hvordan man behandler sine pensler, mens man maler.

Generelt er det godt konstant at skylle den pensel, man bruger. Vi snakker hvert 30-60. sekund eller deromkring. Så man hele tiden holder hårene samlede og våde. Hvis malingen får lov at side for længe i hårene, så har man balladen.

For at forlænge penslernes levetid kan man også fortynde sin maling. Enhver maleguide slår fast med syvtommersøm, at man for at få den bedste dækning med en farve skal male flere og tynde lag. Konsistensen der anbefales er ret tynd. Til gengæld skal man så male ca. 3 lag. Det er der måske ikke så mange der har tålmodighed til, men tynd maling (evt med noget drying retarder, der sænker tørre-tiden) tørrer langsommere og er ikke så hård ved penslen som hvis du tager den ufortyndet fra dåsen.

Det er godt at tage lidt af den maling man skal bruge over på en 'palette' - en tallerken eller et stykke hvidt plastik - i stedet for at dyppe direkte i dåsen (som man siger). Så kan man bedre styre, hvor langt op i hårene malingen kommer, man kan blande med andre farver og fortynde malingen efter behov etc. Vallejos farver er i den sammenhæng gode, fordi dåsen er formet som en pipette, der gør det let at dosere og og holde øje med blandingsforhold.

Offline

#9 24-01-2012 10:47

S-Helt
Experienced
Registered: 31-08-2011
Posts: 81

Re: Splittet dine pensler også?

Jeg kom til at tænke på den anden dag, at penselspidsen er gjort af hår fra en form for mår (mine er i alt fald, jeg ved ikke med plastikhår), så måske det var en god ide at forsøge at vaske den med hårshampoo, for at undgå at ødelægge hårstrukturen med mere stride vaskesager.
Som tænkt så gjort - lidt vand, lidt af min shampoo og så ned i en plastikpose og ligge (jeg aner ikke om det var smart - måske opløser det bare limen). Efter en time eller to skylning med vand og med lidt mekanisk hjælp fik jeg listet den lille malingring, som havde sat sig mellem hårene og hylsteret (som så vidt jeg forstår er den dansksproglige betegnelse for 'ferrule'), samt - utilsigtet - et par hår fri.
I dag har jeg kun kigget på én af de tre pensler jeg vaskede i går, men den har det fint.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB