Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 23-10-2011 20:53

Daniel Lundsby
Veteran
Registered: 12-08-2011
Posts: 287

Co-op spil

Jeg har nogle idéer til et samarbejdspil, men jeg er lidt bekymret for hvordan jeg sikrer der ikke er en spiller der styrer de andres valg for meget. Så jeg vil kigge på hvordan det gøres i andre spil. Jeg har selv Ringenes Herre spillet og regner med at tage det med en dag for at analysere det lidt. Men er der andre der har forslag til spil der kan inspirere?

Offline

#2 23-10-2011 21:21

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Co-op spil

Arkham Horror - Der kan man dog godt risikere det du nævner, da der ikke er nogle hemmelige ting. Dog skal man virkelig have et sygt overblik hvis man har styr på alt hvad de andre kan etc. da der er så voldsomt mange dimser.
Elder Sign - Et nyt lille co-op spil. Det er allerede blevet døbt Arkham Travel Edition. Her slår man en satans masse terninger, så det er vidst mere op til held end dygtighed.
Battlestar Galactica / Shadows Over Camelot - De har så lige den der traitor/cylon twist, men ihvertfald i BSG har man jo hemmelige kort på hånden. Kan faktisk ikke rigtig huske hvordan det er med SOC.
Mansion of Madness / Descent - Dungeon/Mansion crawl!
Red November - Et sjovt lille spil, men igen, det er nemt for folk at tage over.

(Det var dem jeg lige selv havde på hylden)


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#3 23-10-2011 21:58

Daniel Lundsby
Veteran
Registered: 12-08-2011
Posts: 287

Re: Co-op spil

aermet69 wrote:

Arkham Horror - Der kan man dog godt risikere det du nævner, da der ikke er nogle hemmelige ting. Dog skal man virkelig have et sygt overblik hvis man har styr på alt hvad de andre kan etc. da der er så voldsomt mange dimser.
Elder Sign - Et nyt lille co-op spil. Det er allerede blevet døbt Arkham Travel Edition. Her slår man en satans masse terninger, så det er vidst mere op til held end dygtighed.
Battlestar Galactica / Shadows Over Camelot - De har så lige den der traitor/cylon twist, men ihvertfald i BSG har man jo hemmelige kort på hånden. Kan faktisk ikke rigtig huske hvordan det er med SOC.
Mansion of Madness / Descent - Dungeon/Mansion crawl!
Red November - Et sjovt lille spil, men igen, det er nemt for folk at tage over.

(Det var dem jeg lige selv havde på hylden)

Jeg kigger (i den nuværende udformning) efter spil hvor der ikke er en spiller der er modstander, hvad enten det er åbent eller hemmeligt. Så BSG, SoC og Descent er i hvert fald ude. De andre kender jeg ikke så meget til, men er vil gerne prøve dem til inspiration (og generel fornøjelse) hvis det er smile

Offline

#4 25-10-2011 09:30

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: Co-op spil

Pandemic lider lidt under "en der styre de andre" men det måske en god ide at spille det nogle gange og se på hvordan man kan komme ud over det..


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#5 26-10-2011 00:39

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Co-op spil

Det virker næsten uundgåeligt, at der vil være nogen, der 'regner den hurtigere ud' end andre i co-op-spil (alfahan-syndromet), hvor det er alle mod spillet. Man kompensere til dels med med asymmetriske roller, så alle har en funktion, der er nødvendig for sejren. Som Casper skriver er skjult information også en måde at lade folk tage deres egne beslutninger.

En anden mulighed er at lade spillerne være mindre afhængige af hinanden, som for eksempel i 12 Realms, hvor man render rundt og tæsker monstre i hver sin verden, men alligevel arbejder frem mod et fælles mål. Men så kan det jo hurtig blive 4-mands solitaire.

Personligt synes jeg, at de rene co-op spil ofte bliver lidt for kabale-agtige, og man føler blot man sidder og slås med en død algoritme (eller en udød algoritme!).

Der er langt mere gods i co-co-spillene (cooperative-competitive), hvor der flettes et konkurrenceelement ind mellem spillerne i form af forædderi, skjulte dagsordner eller lignende.

MEN, for at dæmme op for problemet kan man også tænke sit design lidt på hovedet. I de fleste co-op-spil, har spillerne stor handlefrihed, og det handler ofte om blot at allokere sine ressourcer på den mest optimale måde. Her er der rig mulighed for at tage styringen og sige hvad andre skal gøre. Hvis man derimod laver en AI-mekanik, der går efter bestemte spillere eller tvinger dem ud i asymmetriske magtforhold, kunne man skifte balancen mellem, hvem der har brug for hvem, og give spillerne mulighed for at vise nåde/initiativ på skift. Eller hvad med en lederrolle, der skifter, og som ikke kan siges imod?

Ellers: ryg hash inden spillet.

Offline

#6 31-10-2011 17:11

Andreas "Jakel"
Kasserer
Registered: 13-08-2011
Posts: 199

Re: Co-op spil

Death Angel er et fint lille spil, hvor alle styre deres eget team af space marienes mod en fælles fjende, der vendes nogle "instinct" kort som skal udføres af den spiller der trækker dem uden at diskutere med de andre spillere. Det fungere super fint og skaber nogle spændende situationer, indtil alle har luret hvad de gode valg er. (hvilket desværre er lidt for let i dette spil)


“Stories of imagination tend to upset those without one.”
― Terry Pratchett

Offline

#7 31-10-2011 23:00

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Co-op spil

Andreas "Jakel" wrote:

Death Angel er et fint lille spil, hvor alle styre deres eget team af space marienes mod en fælles fjende, der vendes nogle "instinct" kort som skal udføres af den spiller der trækker dem uden at diskutere med de andre spillere. Det fungere super fint og skaber nogle spændende situationer, indtil alle har luret hvad de gode valg er. (hvilket desværre er lidt for let i dette spil)

Lyder fedt. Det skal jeg have prøvet.

Der er mange spil, jeg skal have prøvet.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB