You are not logged in.
Pages: 1
Halløjsa venner,
Tænkte jeg ville lave en tråd om turneringsbuilds.
Mest fordi jeg har for meget tid hernede, men også fordi jeg synes det er cool at få input på så har jeg her et human build jeg tænker på i turnerings sammenhæng (ud fra reglerne fra DM sidste gang (som vist også blev brugt til mermaid bowl og Eurobowl)). TV 1100 med 5 regulære, 1 dobbel skill og fordi humans bare er bedre , får de en ekstra skill...
Her er mit roster:
4 Linemen
Catcher, kick
Catcher, wrestle
Thrower, HMP
Blitzer, Mighty Blow
Blitzer, Tackle
Blitzer, Guard
Blitzer, Guard
Ogre
Så, hvad siger I til det?
Jeg er meget i tvivl om MB og Tackle på blitzerne, jeg er ret tilfreds med Tackle i forhold til frenzy, da det her hold rigtig meget bygger på positioning og kontrol af blocks mod hold der er mere bashy. Men MB ved jeg ikke rigtig, måske skulle jeg hellere vælge block på Ogren?
Og hvad er ideen bag kick og HMP. En overvejelse jeg har haft rigtig meget i forhold til BB er at de fleste der spiller det har en meget matematisk baggrund, og når de bygger et hold Min/Max'er de meget (for at finde ud af hvad min/max er så slå op i Players Handbook 2nd Ed. side ca .198 så vidt jeg husker). Med andre ord de søger at maximere holdets styrke og minimere holdets svaghed så meget som muligt, hvilket umiddelbart er en god ting. Derefter snakker de meget over hvor 'uheldige' de var at møde et hold der var godt overfor deres eget hold, eller at terningerne var imod dem. Denne måde at tænke Blood Bowl på indebærer to forudsætninger, for det første at de forskellige hold har et 'best' play, og at man kan lave et 'best' build til turneringer ud fra hvilket hold det er.
Min anke mod dette er lige netop de forudsætninger. Jeg mener ikke at et hold har et best play, men flere mulige best plays afhængige af modstander, situation og skills. Der er selvfølgelig nogle plays der passer bedre til nogle hold end andre (at markere alle modstandere med sine woodies er normalt en dårlig ide), men spørg Andreas hvad der skete da Orkerne han spillede mod i DM lige pludseligt begyndte at kaste med bolden. På den anden side handler Blod Bold om at tvinge modstanderen til at lave plays hans hold ikke er bygget til, og de fleste har derfor også et best play mod andre hold (stall orkerne 1 felt væk, marker alle elver spillere med dine zombier), best plays som lige netop virker fordi modstanderens hold er specialiseret gennem deres 'best build', og har en spilleplan de følger.
Måden at tænke BB på kan bedst ses ved for eksempel min modstander til DM sidste år der brokkede sig over jeg foulede med et wight og fik ham udvist, et træk han mente var en fejl fra min side af, da jeg havde en zombie stående der kunne have gjort det samme. Det han ikke kiggede på var at hvis jeg havde brugt min zombie og fejlede ville jeg have givet hans blitzer jeg prøvede at foule et 3+ dodge og et blitz mod min bold holder, hvorimod at jeg ved at foule med min wight beholdt zombien et sted der gjorde han skulle lave 2x4+ og et 3+ dodge for at blitze min boldholder. Der er selvfølgelig andre ting i situationen der gør sig gældende (det stod 1-1, slutningen af anden halvleg og jeg var ved at score) men pointen er at man stadig tænker value mæssigt og best play mæssigt uafhængigt af situationen.
Mit build herover er lidt et forsøg at tænke udover den gængse måde at tænke BB på ved at prøve at give holdet nogle flere play muligheder, og muligheder at reagere på, med den svaghed at holdet ikke bliver så specialiseret til et play som de kunne, og med den klausul at det er godt at have en 'basis' for holdet at læne sig op ad (holdets rygrad om I vil). Resultatet er ovenfor, nemlig de to guard+tackle+MB som rygrad og kick+HMP+wrestle som muligheds skabere.
Og så lige en takkerunde for inspiration til denne rambling nemlig Casper for altid at ville prøve noget nyt i sine SW decks, Andreas for sine DE suicide runs direkte ind i cages og Panduro for sin gang fouling af mine golems. I har lært mig noget.
Knuzzer,
Lord Manhammer
Propagandaminister i Eksil
"Frankie, make him gone..."
Offline
Mermaid bowl og Eurobowl bruger andre regler; man får en skill pakke fra start.
Frenzy er meget bedre end tackle, da det virker på alle spillere og ikke kun dodge. - mass tackle på dwarfs/chaos dwarfs er self super!
Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden
Offline
Frenzy er ikke meget bedre end Tackle. Frenzy stopper ikke din modstander fra at bruge Dodge i sin egen tur. Tackle gør ikke at du skal fælge op på et block hvor du helst vil beholde din position. Tackle gør ikke at du kan trækkes ind i et 2D imod block, hvis det første fejler. Det var lige 3 hurtige grunde til at tage Tackle over Frenzy.
In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!
"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG
Offline
Frenzy er ikke meget bedre end Tackle. Frenzy stopper ikke din modstander fra at bruge Dodge i sin egen tur. Tackle gør ikke at du skal fælge op på et block hvor du helst vil beholde din position. Tackle gør ikke at du kan trækkes ind i et 2D imod block, hvis det første fejler. Det var lige 3 hurtige grunde til at tage Tackle over Frenzy.
Men tackle kan kun bruges mod dodge, og er ubruglig mod de fleste bash hold. Derfor er frenzy pro valget..
Måske kan det dog overvejes at tage tackle på et human/orc hold istedet for frenzy begrund af positioning..
Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden
Offline
Jeg fravalgte Frenzy fordi jeg ikke vil tvinges til at følge op på blocks med det her hold, samt jeg gerne vil kunne placere et tackle piece på boldholdere med dodge.
Troels læs lige indlægget igen, det er lige netop den ide med 'bedre' skills jeg anfægter.
Knuzzer,
Lord Manhammer
Propagandaminister i Eksil
"Frankie, make him gone..."
Offline
Pages: 1