Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 27-12-2011 15:04

Jesper
Experienced
Registered: 13-08-2011
Posts: 68

Nummer på spillere - Det er da klart?

I kender det sikkert:
..."og ham med røde knapper har wrestle, og ham med røde knapper og hånden på ryggen har ingen ting... og ham med blå knapper og brune øjne har side step... numrene står på skulderen med mørkegrønt/sort (på mørkeblå baggrund)"

Jeg har selv været sløj til at give tydelige numre på spillerne, men er kommet efter det ved at skrive klare numre foran på baserne (med hvid på mørkegrøn). Jeg mente det var nemt at se forskel - det var det ikke!

Kan vi ikke lave en henstilling om at numrene skal fremgå tydeligt foran på base (ell. figur)? Jeg tror bestemt ikke at det er noget der bliver misbrugt, men det er en stor fordel for den der maler/spiller holdet at det er svært at kende forskel, især på visse hold med mange ens spillere. Jeg foreslår derfor at det bør være "good sportsmanship" at få klare numre på holdet (samt at holdet er at finde i Drop box så hurtigt som muligt efter en kamp.). Det vil også give en hurtigere spilafvikling. Jeg synes det skal indskrives i vores houz-rulz. Muligvis er der andet formynderiet vil indkludere ved samme lejlighed?

"og ham med brune knapper har Block, Mighty Blow, Claw, Tackle, P.O, Frenzy, Pro, Guard, Fend, Safe throw, Big Hand..."

Offline

#2 28-12-2011 01:18

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

Jeg kan kun støtte op om dette forslag til house rules. Jeg husker det som om jeg har advokeret for tydelige numre altid, men det er ikke altid nemt at få folk med på ideen smile

Offline

#3 28-12-2011 03:36

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

vi kan måske også anbefale farvetkodet baser, her sakset fra DM i BB 2012:

"Vi opfordrer til at bruge farvekodede baser. Dvs. grå/sort/ingen farve til linemen, rød til blitzers, grøn til blockers, hvid til throwers og gul til catchers"..


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#4 28-12-2011 11:32

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

Jeg er ikke så vild m farvede baser. Synes det går for meget ud over figurerne/ holdets farvetema ect. Så længe figurerne klart repræsenterer de positioner de spiller. Ellers bør man markere dem til glæde for spillets afvikling.

Offline

#5 29-12-2011 00:04

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

Det er absolut en god ide at have klare markeringer af spillerne og helst gennem synligt nummer (skal selv have opdateret et par spillere så det bliver mere tydeligt smile). Der bliver ikke noget krav om farvekodet baser så længe den nuværende liga kommision består! Det er lidt svært at lave regler om hvordan et holds spillere skal gives numre etc. Men det er en god ide at sørge for at det er nemt at genkende forskellige spillere på holdet, så bruger man f.eks. GWs meget ensartede hold (her kan f.eks. nævnes mit High Elf hold) er det en god ide med tydelige numre på spillerne/baserne - synligt for modstanderen.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#6 29-12-2011 19:27

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

Det bør helt klart fremgå - med numre, forskellige farver etc. - hvilke figurer der er hvad på banen.

I øvrigt kan man godt lave en dæmpet farvekodning på basen ved at male med den pågældende farve i fortyndet form på mørk baggrund. Man kan også nøjes med at male en firkant/cirkel om tallet på basen, så det er mindre diskret. Da jeg er ret anal mht. ikke at efterlade tvivl hos modstanderen om, hvem der er hvem på mit hold, så har jeg både malet tydelige numre på figurerne, numre på basen (foran og bagpå - flugter med figurens facing, så det er let at se, om den har været aktiveret) OG farvemarkering, så der er hurtigt og intuitivt at få et overblik over, hvor blitzerne, catcherne etc. befinder sig på banen.

Offline

#7 30-12-2011 13:17

Jesper
Experienced
Registered: 13-08-2011
Posts: 68

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

@Simon: Det var en stor hjælp da jeg spillede mod dine dværge at de var delt op i spillertyper med en farvekant. I øvrigt vigtigt som du siger at nummer står både foran/bagpå figuren.

Jeg vil tro at hvis alle bruger de samme farvekoder vil det hjælpe til hurtigere spilafvikling. Så kan man jo vælge at bruge lyse/mørke farver efter tema. Det bør dog være en generel regel for alle hvis vi indfører det. Farven kan blot være en ring nederst på basen.

Offline

#8 31-12-2011 16:03

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Nummer på spillere - Det er da klart?

jeg støtter vores kommissær.

Lad os ikke rive med og gøre mere ud af det end nødvendigt. Hvis der opstår problemer, så lad os løse det hold for hold. Ellers vil jeg også gerne kræve at hold er malet i tydelige farver, da det er svært at kende sølvfigurer fra hinanden osv. osv... Der skal jo også være plads til at folk laver fede hold. I første omgang skal det dog være sjovt og nemt for nye at komme i gang med at spille IMO smile

Offline

Board footer

Powered by FluxBB