Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 03-12-2018 10:59

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

TI4 Housrules

Måske man kunne skrive og diskuttere houserules her. Så bliver det lidt nemmere at forberede sig til og huske fra gang til gang.

- PDS'er rammer altid på 8, right? Med mindre man er Xxcha flagskib right?
- Vi spiller med distant sun markers

Har vi ændret på andet?


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#2 03-12-2018 17:14

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

PDS får -1 tror jeg nok på tilstødende felter (lidt mindre hård straf end TI3, idet Antimass Deflector også giver -1 overalt og PDSer en lidt mere besværlige at lave).

Distant Suns ja efter helt normale regler.

Artifacts... kan faktisk ikke huske om vi har dem med stadig? Hvis de ligger i boksen, har vi nok. Det vil nok være klogt lige at brushe op. Måske har jeg også skrevet noget i mit dokument derhjemme.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#3 03-12-2018 17:21

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: TI4 Housrules

Hvordan får vi ændret trade og Hacan?


"Frankie, make him gone..."

Offline

#4 03-12-2018 23:26

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: TI4 Housrules

Vi spillede ikke med artifacts da jeg spillede med sidst. Jeg kan grundlæggende godt lide dem, men de rykker noget på balancen mellem early og lategame racer. Men måsk er det meget fornuftigt at kunne vinde før Naalu og jol-nar..

Ham her har mange radikale og spændende ideer (ikke lige til trade og Hacan dog): https://www.reddit.com/r/twilightimperi … le_set_to/
Jeg synes mange af dem er rigtig gode. Særligt hans objektiver er fine og flere af hans ændringer på racer og tech. Særligt Norr der fremover må bruge sekundær warfare når han selv trigger primary (eller omvendt som det foreslås i kommentarsporet). WAR!


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#5 04-12-2018 08:42

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

Spændende nok, men jeg synes det er lige tidligt nok med de helt drastiske ændringer. Vi har spillet 4 spil, når vi har spillet d. 16. Norr har endnu ikke været på bordet.

Jeg har desværre ikke skrevet noget ned vedr. PDS. Det kan godt være at det er -2/-1. Så vil de starte med at være 8 adjacent og 7 i eget felt. (9/8 med antimass - 7/6 med PDS II - 8/7 med begge dele). Det er måske meget fint??? (bemærk at hverken Norr eller Jol Nars modifiers tæller til PDS længere, så de bliver ikke yderligere straffet eller boostet).

Tror du har ret med artifacts, nu hvor man kan score flere secrets... jeg tænker om man skulle sige 1 secret pr. runde uanset?? Jeg er ikke så vild med at man bare kan hamre secrets af, fordi man var heldig at få dem man kan klare i action phase... men det er selvfølgelig også en måde at catch-up på.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#6 04-12-2018 13:47

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: TI4 Housrules

Jeg stemmer for -2/-1 på PDS. Man kan jo også yderligere opgradere pds med graviton laser system og Megan defence.


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#7 04-12-2018 17:14

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: TI4 Housrules

aermet69 wrote:

Spændende nok, men jeg synes det er lige tidligt nok med de helt drastiske ændringer. Vi har spillet 4 spil, når vi har spillet d. 16. Norr har endnu ikke været på bordet.

Jeg har desværre ikke skrevet noget ned vedr. PDS. Det kan godt være at det er -2/-1. Så vil de starte med at være 8 adjacent og 7 i eget felt. (9/8 med antimass - 7/6 med PDS II - 8/7 med begge dele). Det er måske meget fint??? (bemærk at hverken Norr eller Jol Nars modifiers tæller til PDS længere, så de bliver ikke yderligere straffet eller boostet).

Tror du har ret med artifacts, nu hvor man kan score flere secrets... jeg tænker om man skulle sige 1 secret pr. runde uanset?? Jeg er ikke så vild med at man bare kan hamre secrets af, fordi man var heldig at få dem man kan klare i action phase... men det er selvfølgelig også en måde at catch-up på.

Enig med det hele her.

Tænker det måske er meget godt med -2/-1.

Enig med Secrets - det virker ikke særligt godt med at man kan være heldig mht. actionphase secrets, tænker en regel godt kunne være 1 per runde. Men! hvis vi spiller med den regel synes jeg artifacts har en plads i spillet dog så der er en mulighed for at slutte spillet af ud over at tage de sidste point sammen med alle andre og se Naalu vinde...


"Frankie, make him gone..."

Offline

#8 04-12-2018 22:41

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

Ja det er en fin balance mellem at kunne komme tilbage og så bare at have det for nemt hvis man er heldig. Jeg synes ikke nødvendigvis at det gør at artefacts har en større plads. Artifacts giver flere point i spillet. I betragtning af, at mange aldrig nåede eller endda prøvede at klare sit secret i TI3 - så gjorde artifacts det muligt at få de 2 point andetsteds. Jeg synes det er sjældent folk ikke laver 2 secrets, og vi har set masser lave 3 secrets i TI4 så artifacts lægger altså point oven i det.
Oven i PDS nerf, tænker jeg det giver de gode early-game racer en pænt massiv fordel.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#9 06-12-2018 10:35

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: TI4 Housrules

Jeg er enig Casper. Jeg stemmer for at vi fortsat spiller uden artifacts. Med de mange planetobjektiver, synes jeg også der bliver for stort fokus på at holde på sine planeter.
Kan til gengæld godt lide at man har mulighed for at klare flere secrets pr. runde. Det giver late-game racer mulighed for at være med. Desuden er secret objectives de aggressive hvorimod public er mere passive. Så jeg synes det er synd at lægge bånd på secrets.


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#10 07-12-2018 20:53

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

To ting:

A) Anders og jeg har diskuteret Trade. Noget vi kom frem til kunne virke er:
Commodities kan KUN handles når Trade flippes. Der kommer et ekstra step på Trade (efter Gain 3 Trade Goods), der hedder Conduct trade (stadig kun med dem man er naboer med). Det er her man handler.

Som fordele ser vi: 1) Trade bliver igen måden man handler på og transactions uden for Trade, bliver igen noget hvor ihvertfald den ene spiller 'mister' noget (og ikke bare giver fiktive ressourcer væk i form af commodities) og man vil heller ikke bare se to spillere vilkårligt money-up i starten af spillet. 2) Vi mener faktisk også at Hacan bliver stærkere af dette, fordi de altid får deres commodities tilbage gratis, og kan handle uendelig langt. 3) Der bliver lidt mere spil omkring hvornår man flipper Trade i forhold til både andre strategier og i forhold til evt. overfaldsnaboer (man kan bedre "købe" sin nabo til fred ved at love handel, når den bliver flippet - istedet for bare at give vedkommende flere penge til at smadre dig, med det samme). 4) Rigtige trade goods, som man kan handle når som helst, og Prommisory notes som man kan handle via transactions, bliver mere interessante, da man ikke bare kan give folk gratis penge. 5) Det er en meget simpel ændring. Der skal ikke som sådan ændres andre steder i spillet.


B) Man kunne overveje (måske ikke til d. 16. som er en søndagsgamer) om man skulle sætte et loft på 2 scorede secrets? Jeg synes lidt de dominerer for meget, idet man relativt nemt kan nå 10 point uden at score ret mange publics. Alternativt sætte antallet af point op. (f.eks. bare 11).


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#11 09-12-2018 22:07

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: TI4 Housrules

Jeg synes det er en fin idé at begrænse handel med Commodities til Tradefasen. Det kræver lige lidt omtanke om man skal kunne handle dem før eller efter eller før+efter replenish af commodities. Som det fungerer i dag er det vel før+efter. Måske man skal starte med at holde fast i det, så vi laver én ændring af gangen..?

I forhold til objectivs kan jeg som sagt bedre lide secrets end public og synes derfor det er synd at begrænse secrets. Vi kan godt spille til 11 for min skyld. Ellers kan man måske tage et stage 1 public ud af bunken, for at sætte farten lidt ned.


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#12 09-12-2018 23:08

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: TI4 Housrules

Jeg er ikke enig ift. artifacts. Den store forskel på secrets og artifacts er at artifacts er synlige point på bordet. Dvs. alle har en muligheds for at stoppe det og det er meget sværere at holde de point end det er at tage 2-3 point fordi man var heldig at trække de rigtige secret objectives. Men der er et dilemma i det der helt reelt er at hvis vi sætter secrets til kun at kunne score færre eller en i runden så ender vi med et bredt felt af folk der kan vinde og så kommer det ned til initiativ igen -> Naalu/den der fik hugget 1eren.

Jo flere måder man kan vinde på jo bedre + nogle af de sjoveste spiloplevelser vi har haft er da når alle går sammen mof ham der sidder på artifactet for at stoppe hans runde 6 win - og omvendt at prøve atlave sit move i runde 6 fordi man lige også kan tage et artifact.


"Frankie, make him gone..."

Offline

#13 10-12-2018 08:34

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

En ting man kunne prøve (på en ikke søndag) er måske at spille til 14, og så med artifacts. Jeg synes generelt TI4 spillene har været lidt kortere, om det bare er pga. mindre downtime fordi det hele er lidt mere strømlinet eller fordi det faktisk er hurtigere ved jeg ikke rigtigt. Det virker som om, det typisk er en tur eller to kortere.

Jeg er også enig i at secrets er de sjove for tiden, men det er bare utrolig svært at gennemskue at en eller anden kan vinde i løbet af runden, fordi de har 2 VP på hånden som de kan klare i action phase... men måske har vi også bare haft situationer hvor få har været heldige at skaffe sig disse. Det kan være man skal have mere fokus på secrets (også hate-drafte) i løbet af spillet. Det er måske bare noget vi ikke har været vant til på samme måde.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#14 11-12-2018 23:56

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: TI4 Housrules

aermet69 wrote:

En ting man kunne prøve (på en ikke søndag) er måske at spille til 14, og så med artifacts. Jeg synes generelt TI4 spillene har været lidt kortere, om det bare er pga. mindre downtime fordi det hele er lidt mere strømlinet eller fordi det faktisk er hurtigere ved jeg ikke rigtigt. Det virker som om, det typisk er en tur eller to kortere.

Enig - tænker det kunne være cool at prøve - om ikke andet hvis vi sidder klokken 8 på 6 point kan man kalde det kun går til 10.

Tænker det er rigtigt vi nok skal lære spillet lidt at kende igen ift. at trække nogle flere secrets mv. Det er måske rimeligt undervurderet at trække dem i det hele taget - men ligeså meget som man kan hate drafte ligeså meget kan man bare drafte som en win-more strategi så... I dont know.


"Frankie, make him gone..."

Offline

#15 13-12-2018 09:32

Pelle
Veteran
Registered: 04-11-2013
Posts: 203

Re: TI4 Housrules

Hvad siger I til disse ændringer (til på søndag)
- PDS: -1/-2
- PDS: kan ikke skyde gennem ormehuller (er der ikke noget med at de kan det i dag?)
- Trade: Der kan handles med commodities igennem hele trade fasen, inkl. secondary. Der kan til gengæld ikke handles med commodities udenfor trade fasen
- Vi spiller med artifacts
- Vi spiller til 11 point
- Objektivbunken består af 4 stage l og 5/6 stage ll (sværere + færre ens objektiver).

Så kan du lave 4 stage one point og 3 secrets. De sidste mindst 4 point må du så finde på mecatol, artifacs og stage two. Ok balance?


Faith is stronger than Zombies my son.

Offline

#16 13-12-2018 17:11

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: TI4 Housrules

Det lyder meget fornuftigt bortset fra to ting:

PDS gennem ormehul synes jeg måske ikke er nødvendig at fjerne, når nu de er nerfede så meget (efter princippet om mindst mulige ændringer).

Trade: Synes man skal handle FØR replenish, for enkelthedens skyld. I praksis ved jeg heller ikke om det gør den store forskel, idet det vel kun er første gang man så kan handle dobbelt og ellers vil det vel være det samme? Det kan selvfølgelig være svært at "lokke" nogen med noget Trade hvis de ikke i forvejen har nogle commodities liggende, men jeg kan bare godt lide den forsinkelse der var i det gamle system som man så også lidt får her - man skal i runde 1 overveje om man også vil kunne handle i runde 2 etc.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#17 20-12-2018 11:37

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: TI4 Housrules

Oi!

Jeg synes det virkede rigtigt godt de implementeringer vi havde - lad os prøve det igen. Nu mangler vi bare nogle mere spændende objektiver.

Knuzzer,
Lord ManHammer
Propagandaminister på sygeleje


"Frankie, make him gone..."

Offline

Board footer

Powered by FluxBB