Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 22-11-2011 23:41

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Forslag til Alternativ Apothecary

Hej folkens, jeg har længe tænkt over og været meget irriteret over den måde apothecaries fungerer på. Alt for ofte ser jeg folk bruge sin (eller bruger selv min) apothecary i et forsøg på at rede en spiller blot for at stå over for valget 'død' eller '-1 ST' (eller lign.). Wow. Fedt. Tak! Godt arbejde apo! Chancen for at din apo rent faktisk reder din mand eller kvinde helt, er ikke så stor endda i betragtning af at det er det eneste den kan. Det er i særdeleshed surt når man lader en eller flere spillere dø, for at kunne gemme sin apo til vigtigere spillere, og den så på ingen måde virker. Nogen gange er det knap så fatalt som overstående eksempel - det kan også være 'niggling' eller '-1 MV' hvor man ofte tænker, "det er sku et fedt" og så har man brugt sin apo på ingenting og er nu super udsat resten af kampen. På den anden side, vil jeg heller ikke tilbage til der hvor en apo virker på 2+ altid. Så jeg har lagt en del tankevirksomhed ind i hvordan man kunne styrke apo'en lidt uden at gøre den for nem så at sige. Her er mit foreslag:

Apothecary:
Når en spiller bliver skadet kan man bruge sin Apothecary på en af to følgende måder: 1) som normalt, ved at slå casualty slaget helt om. 2) istedet for at slå slaget om, må man nedgradere d6'en med en. Altså fra en 5 til en 4, eller fra en 6'er til en 5'er. Man må dog ikke ændre den d8 der slås. I begge tilfælde vælges efter det originale casualty slag er lavet som normalt.

Begrundelse:
Med dette forslag kan man altid redde en død spiller, men der er pludselig foreskel på hvor død spilleren er. Er det f.eks. en 68 død. Bliver det til en 58 - det vil sige -1 ST istedet. Her kan man med fordel nok forsøge sig med et reroll istedet. Derimod vil man altid kunne 100% redde serious injuries men ens spiller er så ude næste kamp - da det bliver til en 4? som altid er Miss Next Match. Man har jo stadig kun en apothecary så i hårde kampe er det jo ikke sikkert at ens hold bare er safe fordi apo'en bliver lidt stærkere. Jeg synes det er en interessant mulighed, idet at d8eren ikke bliver helt ligegyldig med mindre der bliver slået i 50erne, men faktisk også har indflydelse på dødsulykker smile. Formålet så at sige, er vel i bund og grund to ting: 1) at undgå de noget belastende situationer hvor ens apo ganske enkelt ikke er pengene værd. Selvom spillet er mindre brutalt end det var den gang jeres Liga Kommisær var ung, så sker der altså stadig skader rundt omkring på de små blood bowl baner og jeg synes det er ofte jeg hører om, eller selv oplever (nu har jeg jo trods alt uddelt 100+ casualties) at det forekommer, at en spiller ikke bliver redet af apo. 2) At man så at sige, kan tillade sig at gemme sin apo til sine stjerner, da der er god sandsynlighed for at den virker - tilgengæld må man lade sine mindre værdifulde spillere dø, med risiko for at man slet ikke få brugt sin apo.

Jeg vil selvfølgelig ikke fremtvinge en sådan regel uden stor debat blandt ligaens Coaches - det er vel demokratisk! Så jeg synes vi skal tage en god diskussion om det, her i tråden. Vi kan selvfølgelig også tage den over en tirsdagsøl, men det ville være rart hvis den primære diskussion foregik her, det gør det nemmere for mig at få et overbliv over folkestemningen og gør det nemmere for mig at høre folk. Gider ikke nødvendigvis at diskutere eventuelle apo regler, mens jeg sidder midt i et spil Chaos eller noget andet, eller Blood Bowl for den sags skyld. Så lad høre!!! Er det helt forrygt, eller skal jeg tvinge Thorkil ned i jeres hals til i forstår! big_smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#2 23-11-2011 02:44

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Forslag til Alternativ Apothecary

Jeg synes det er en fremragende måde at gøre apo'en bedre uden at gøre ham alt for sej. Ideen med at lade D8'eren bestemme graden af livløshed er rigtig god.

Jeg har imidlertid et par betænkeligheder.

Jeg synes ikke en apo er dyr. 50 kilo er ret billigt for at bare at have chancen for at redde en skillet spiller fra døden. At den så kun har et smertefrit udfald 66% af gangene er hvad det det er. Intet er sikkert i BB. Så spørgsmålet er, om prisen skal sættes lidt op, hvis de nye regler indføres?

Man kunne også holde prisen nede, men så sige at spilleren ryger i K.O.-boksen i stedet for i Reserves, hvis der rulles 1-3 på re-roll'et (har altid synes, det var lidt mærkeligt, at man kan fra at være død til klar til kamp igen ved brug af en apo).

Generelt tænker jeg, det er en skidt idé at lave for meget om på spillets grundregler. Blood Blowl er bare et blodigt spil, og der skal vel være en vis udskiftning (= dødsfald), for at holde top-scorer-holdene lidt i ave. Spørgsmålet er, om ikke det bliver endnu hårdere for tæskeholdene, hvis de ikke har muligheden for at knække ryggen på de irriterende ag4/av7-spillere ind imellem?

I sidste ende er det nok et spørgsmål om, hvorvidt vi vil skrue ned for volden i ligaen - og hvilke konsekvenser det kan have på den lange bane. En bedre apo vil på lang sigt virke bedre for bestemte hold - og måske har de hold det allerede let (vil det være for komplekst at operere med forskellig pris på apoen?)

Offline

#3 23-11-2011 14:14

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Forslag til Alternativ Apothecary

Mit udgangspunkt er efterhånden blevet en modstand mod at ændre regler (jeg er også begyndt at revurdere min holdning til skillsændringerne.. men det er en anden sag). Så på den bekostning er jeg imod, selvom jeg er absolut enig i frustrationen over ens apo.. det er hårdt at have principper wink

For at imødekomme forespørgslen og diskusionen vil jeg dog foreslå at eventuelle ændringer derfor kun gælder for inducement apo (ei. Igor og wandering apo). Dermed har apo hold heller ikke fået en større fordel overfor hold uden adgang til apo. Og en bonus vil være at det bliver mere favorabelt at bruge 100k på en apo fremfor andre gode/ bedre? muligheder.

Dernæst har jeg en ny idé til hvordan apo virker smile (diskusionen skal jo ikke ende for tidligt, haha!)
Jeg foreslår, at den nye apo fungerer, som den gør nu, med den ene ændring af D6 ændres til D6-1 i omslaget. Således er det stadig random, men i det mindste er man sikker på at undgå død.. en kombi af caspers forslag kan man vel sige.

Offline

#4 23-11-2011 15:21

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Forslag til Alternativ Apothecary

Kan godt lide ideen om at det evt. kun gælder induced apo'er. Det er ærgeligt at induce en apo for 100 der ikke virker. Der kan man få en Bribe eller Reroll man er næsten sikker på virker. Eller ihvertfald med markant større chance. Forsæt gerne diskussionen! Btw kan jeg afsløre at Liga Kommisionen også er gået i tænkeboksen med hensyn til brugen af skills. Det kommer til at stå fast vedr. Stand Firm og Side Step med mindre Kommisionen bliver udsat for hårdt fysisk pres, men for resten af den lidt udefinerbare mængde af skills er hovedet i blød (læs: jeg har ikke lige fået kigget konkret på det, bare tænkt!).


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#5 30-11-2011 22:05

Jesper
Experienced
Registered: 13-08-2011
Posts: 68

Re: Forslag til Alternativ Apothecary

Enig med Benni i at vi skal passe på med at ændre reglerne - især grundelementer (Har dog hørt at very long legs gave +1M tidligere - det må vi have indført!).  Spillet er meget gennemtestet.

Et lille twist som Apo'en synes jeg dog er ok. Det hjælper alle hold (undtagen Igor-holdene) lige. Jeg mener ikke det er en særlig fordel for noget hold med apo-adgang. Low AV hold har ofte spillere der er hurtige at skill'e. En Saurus har været meget igennem inden han for 3. skill, så tabet af en spiller virker lidt større for Bash-holdene end en Elf Catcher (ok ekstremt eksempel).

Dog skal Igor holdene kompenseres på en eller anden måde...

Jeg er enig med Simon i at spillere ikke skal i Reserves, det vil også være en nem måde at svække Apo'en hvis vi gør den bedre på en anden måde.

Alternative ideer:
1)Man må reroll'e sin Apo, men ligger +1 til, det kan gøres igen med +2 osv. hermed kan man finde spillefuglen frem når der står "DEAD" apo "DEAD" på panden at Torkil...

Offline

#6 30-11-2011 22:47

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Forslag til Alternativ Apothecary

Jeg er ikke enig i at regen hold skal have et boost. Det er faktisk netop pga. hvordan regen virker, at jeg mener apoen er for svag. Chancen for at din apo virker (dvs. ingen permanent skade) er 4/6. Chancen for at regen virker er 3/6. Men med regen kan du gøre det på alle dine spillere (der har regen, men det er så næsten alle på de hold der har) hver gang de bliver såret. Alle dine Badly Hurts har 50% chance for at blive til ingenting (altså tilbage i reserven). Og regen er gratis (man kan dog argumenterer for at spillerne betaler for regen).
Så det er egentligt i forhold til regen at jeg mener at apoen er alt alt for svag. Apo hold har én chance for at redde en spiller og chancen er kun 1/6 bedre end regen.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

Board footer

Powered by FluxBB