Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 17-09-2012 01:25

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Ongoing fixed liga?

Hej folkens,

Er der interesse for at køre en sideløbende liga hvor man spiller efter en fast plan? Eller semi-fast plan. I hvert fald en liga hvor holdene som udgangspunkt spiller lige meget, og holdene ikke mixes med de andre liga hold. Jeg tænker det nye software giver rigtig gode muligheder for at køre en sådan liga da der er et centralt sted at holde øje med hvad der foregår i ligaen og sætte kampe op. Nedenfor er en rå skitse til hvad jeg forestiller mig:

-Alle deltagere i liga-turneringen starter med friske hold. Alle starter så at sige på samme sted.
-Der spilles efter de normale klub regler.
-Man skal spille sin kamp indenfor 14 dage.*
-Man skal spille en gang mod alle.

Alternativer:

-Hvis der er mange der er interesseret, foreslår jeg man spiller i to puljer med en form for finale/semi-finale mellem toppen af puljerne.

Andet:

-Spørgsmålet er hvorledes man håndterer at nye hold kommer ind i sådan et system? Måske kommer de bare ind ved næste sæson start, så at sige. Så må de bare leve med at være en del under de etablerede hold.
-Grunden til at jeg tænker at man skal have 14 til sin kamp, er at der nok er en del der vil have svært ved konsistent at afvikle sin kamp indenfor en uge. Det ville jo også være rart hvis de fleste kampe blev spillet i klubben. 14 dage gør dog også at det kommer til at tage noget tid at afvikle f.eks. 6 runder.
-Ideen er at man godt kan have en Open og en Fixed udgave at sit hold hvis man ønsker det. Så der f.eks. kan være to udgaver af Lustrias Engle. En der spiller i Open format, og en der spiller i dette format, da de to holdtyper alligevel ikke kan blandes.

Det er vidst hvad jeg lige pt. tænker på.


--- Pt officielt og uofficielt tilmeldte ---
Andreas - WE
Benni - Skaven
Troels G - Vampire
Casper - Slaan


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#2 17-09-2012 14:43

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Ongoing fixed liga?

aermet69 wrote:

Hej folkens,

Er der interesse for at køre en sideløbende liga hvor man spiller efter en fast plan? Eller semi-fast plan.

Super fed idé! Jeg tænker som udgangspunkt at dette sker udover vores traditionelle sommer-/ vinterturnering. Ét par hurtige reaktioner skal der også være plads til smile


-Alle deltagere i liga-turneringen starter med friske hold. Alle starter så at sige på samme sted.
Helt sikkert den nemmeste start og måske rigtig godt for overhovedet at prøve konceptet af. Alternativt kunne jeg godt se at eksisterende hold kan bruges. Det kommer self også an på om vi tænker at genstarte en eventuelt liga/ turnering efter hver runde. Og om man overhovedet ser det som en lukket liga eller mere som en løbende turnering. Ved opstart af turnering kunne man annoncere at alle hold indenfor fx TV1300-1500 vil kunne optages i den kommende turnering. På den måde starter man også næsten ens. Ulempen er self at helt nye spillere så ikke lige kommer med i den runde, men det kan eventuelt ændre sig løbende.

-Der spilles efter de normale klub regler.
Enig

-Man skal spille sin kamp indenfor 14 dage.*
Tror 14 dage må være minimum. Ikke alle er lige hurtige og det er også meget fedt at spille andre ting om tirsdagen. Tror heller ikke det vil gøre noget hvis en turnering forløber over ét halvt år? 8 spillere = 7 modstandere = 2 x 7 uger = 14 uger = 4 måneder inklusiv finaleuge.. ikke helt tosset smile

-Man skal spille en gang mod alle.
Enig

-Ideen er at man godt kan have en Open og en Fixed udgave at sit hold hvis man ønsker det. Så der f.eks. kan være to udgaver af Lustrias Engle. En der spiller i Open format, og en der spiller i dette format, da de to holdtyper alligevel ikke kan blandes.
Jeg vil stemme for at man hellere opretter et nyt hold. Det hold kan jo godt have samme race som et af sine andre hold, men synes det vil være mærkeligt hvis Lustrias Engle findes med forskellige skills på samme spillere. Man kunne jo så bare oprette Lustrias Engle II eller Dreamteam, hvis historien skal være at klubben (ikke holdet) spiller i flere ligaer. (Dette er self ikke aktuelt, hvis man stiller op med hold fra den eksisterende liga).


/Coach B - som klart er med på mere BB big_smile

Offline

#3 17-09-2012 16:25

Andreas "Jakel"
Kasserer
Registered: 13-08-2011
Posts: 199

Re: Ongoing fixed liga?

Synes også at det lyder som en rigtig god idé at starte en lukket liga.
jeg tænker det især ville hjælpe de nye med at få spillet nogle kampe, da alle i et sådan tilfælde har interesse i at få afviklet deres kampe inden for 14 dage.

For mig gør det ikke noget om vi starter nye hold, eller flytter nogle af de gamle over i en lukket liga


“Stories of imagination tend to upset those without one.”
― Terry Pratchett

Offline

#4 17-09-2012 17:16

Totter
Experienced
Registered: 17-01-2012
Posts: 71

Re: Ongoing fixed liga?

Inspireret af den belgiske fodbold turnering:

Hvis vi er 12 hold, så er alle med i én stor liga og alle spiller mod hinanden én gang.

Når de 11 kampe er spillet kigger man på liga tabellen, de 6 øverste hold kommer i play-off mod hinanden (dette kunne være vinter turneringen).
Det samme gør de 6 sidste hold (i den belgiske liga spiller man endda om en plads i europa - så der er ok med initiativ i selv "taber" delen af turneringen).

Vinder Play-off er så nummer 1 vs. 6, 2 vs. 5 og 3 vs. 4. De 4 bedste placeringer spiller mod hinanden (efter bedst mod dårligst reglerne, man kan dog ikke møde samme modstander igen).
Herefter er der så selvfølgelig finalen og for at alle får spillet lige mange kampe - kamp om 3 og 5 pladserne. ("taber" turneringen foregår på samme måde).

Tænker dette er en fed måde at få både liga og cup delen med i en liga uden det bliver for vildt. Og er sjov måde hvorpå man kan få inkluderet en finale mellem de bedste (og dårligste) hold.

T

Edit: Nu hvor vi får registreret alle mulige fede stats via hjemmesiden - kunne det også være sjovt med en kåring af bedste spiller (altså på banen) i 3-5 forskellige kategorier. Sværere er det nok at finde på præmier (måske gratis at give dem Pro?).

Last edited by Totter (17-09-2012 17:22)

Offline

#5 17-09-2012 20:43

Simon
Bagmanden
Registered: 08-08-2011
Posts: 595

Re: Ongoing fixed liga?

Synes en lukket liga er en rigtig fed idé. Men hvis der skal være plads til andre, mere casual BB kampe i og uden for klubben - især med det antal spillere vi er nu (jeg tror ikke det er alle 12 coaches, der kan deltage regelmæssigt) - så er 14 dage alt for lidt tid at spille sine kampe i (afhængig af om man er arbejdsløs/med barn selvfølgelig).

Jeg vil foreslå 3, gerne 4 uger og så lade turneringen køre i 8-12 måneder. Med flere turneringer/ligaer on the side, så bliver der rigeligt BB at gå i krig med anyways.

Det nye system er super fedt. Vi skal bar sørge for, der ikke kører 17 forskellige ligaer/turneringer/divisioner, så vi udvander core-ligaen og flowet i den.

Jeg tænker at Kasper og jeg sætter os ned og laver et udkast til strukturen på sitet, baseret på jeres input her på siden. Det lægger vi op, og så kan folk komme med yderligere kritik/input.

OBS! Der kan af gode grunde ikke være to hold, der hedder det samme på sitet. Jeg vil give Benni ret i, at der ikke er den store pointe i at have flere versioner af samme hold i forskellige ligaformater.

Offline

#6 17-09-2012 23:02

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Ongoing fixed liga?

Gode input alle sammen!

Mht. dobbelt hold eller ej, så var pointen at folk måske gerne ville spille med deres ynglingshold i en sådan liga, men på den anden side måske ikke havde lyst til at retire sit hold. Personligt ville jeg nok gerne spille Amazons, men er på den anden side rigtig glad for mit nuværende Amazon hold, og der hvor de er udviklet til. Jeg må jo så bare bide i det sure æble og beslutte mig for det ene eller det andet. smile Men tænkte bare at jeg måske ikke var den eneste der havde det sådan, ink. dem der kun har et hold (selvom der vidst ikke er mange af dem tilbage).


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#7 19-09-2012 12:50

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: Ongoing fixed liga?

Hej alle,

Ved godt jeg ikke er den største vægt på tungen i denne skål, men ville alligevel sparke et par ord ind, da det her lidt var hvad jeg prøvede at foreslå i den anden tråd omkring regler.

Jeg stemmer helt sikkert for nye hold, og at folk kan joine ved sæsonstart med helt nye hold/skifte hold. Så får de formentligt en svær første sæson, men det giver også en del flavour at være sikker på at 'Bennis Bone Breakers' nok ikke kommer til at vinde denne omgang men til gengæld har en chance næste sæson mod 'de store' hold, så Benni måske spiller lidt mere for at træne sit hold denne sæson. Det gør også at denne liga kommer til at føles anderledes end den anden, hvilket jeg synes er cool, og hvis folk kan joine med nye hold hver sæson start kan det jo også betyde at der rent faktisk er nogen der retirer sit hold for at spille noget andet? Det hele for lidt mere en pro feeling, frem for den free-for-all feeling der er nu (ikke at det ene er bedre end det andet, men begge dele er cool).

Derudover kunne man jo indføre visse inducements såsom Ekstra MVP og Ekstra Winnings for at helt nye hold kan komme lidt hurtigere frem? Det synes jeg ville være fedt. Desuden ville det også gøre det mere interessant at man kan induce Star Players for rent faktisk at vinde spillet, når man ikke kan få inducet kort. M.a.o. Star Players kommer til at betyde mere i en sådan liga, hvilket jeg synes er cool.

Jeg er helt enig i 14 dage. Det betyder at der kan spilles 2 - 3 sæsoner om året hvilket er perfekt. Hvis det løber forskudt i forhold til sommer/vinter turneringen ville det være cool.

Og en sidste ting: Kun malede og namede hold big_smile

Knuzzer,
The Real Lord Manhammer
Propaganda Minister i Eksil


"Frankie, make him gone..."

Offline

#8 19-09-2012 21:12

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Ongoing fixed liga?

Gode kommentarer allesammen. Her er en slags referat af lidt løs snak i tirsdags.

-Over sæsonen spiller man om seedningen i afslutningsturneringen (hvordan den så ellers ser ud). 1. seed vælger først sin modstander, dernæst den næst-seedede som ikke allerede har en modstander og så fremdeles. Således bliver det super essentielt at blive seeded højt, og selv pladserne længere nede af rangstigen er hver at kæmpe om, da det kan være forskellen på om du får lov at vælge en modstander eller om du er blevet valgt.

-Skal vi have en prøve liga på et halvt års tid? (personligt synes jeg måske bare vi skal komme igang! smile)

-Der er vidst efterhånden konsensus om at hold i den lukket liga, startes i den lukkede liga.

-Pt. er der overvægt af begejstring for at man skal spille en kamp hver 2-3 uger. 14 dage er måske for snævert, men en måned er i hvert fald for langt!

-Det er selvfølgelig muligt at concede en match hvis man enten ikke kan i en given periode, eller af andre årsager. Vi ser selvfølgelig helst at man spiller sine kampe, da det jo er det der er det sjove! (Skulle man alligevel concede, gælder selvfølgelig almindelige regler for dette!)

-Anders, Propaganda Ministeren i Eksil skal udarbejde fluff for den faste liga, og hvordan denne passer ind i resten af systemet. smile (Jeg taler med ham imorgen).

-Antal kampe og andre detaljer omkring den lukkede liga, kommer jo meget an på deltager antal (som i, er vi 8 er det måske 2 kampe mod hvert hold, men er vi 12 er det måske bare 1 kamp mod hvert hold etc.). Der bliver pt. ikke puljeindelinger, det er vi helt klart ikke nok folk til.

------- * --------

Anders, tanken var nok ikke at spille mange sæsoner om året, men snarere at spille lange sæsoner med disse hold. Eller det var ihvertfald min tanke. smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#9 25-09-2012 13:42

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

Selvfølgelig skal vi have en fixed liga..

1. Hvis man skal have en lukked liga, så skal schedulen være på plads før sæsonstart, så man ved hvem man skal møde uge for uge.

2. 14dage - 3uger mellem kampene lyder som en plan cool

3. aermet69 forslag til et slutspil lyder som en god idé - i hvert fald at have et slutspil.

4. Jeg ser ingen grund til at man behøver at starte nye hold til en lukket liga. Synes godt man burde kunne indstille de i forvejen hold vi har, til at battle det ud i en fast schedule. (Vil i hvert fald gerne spille mere med mine hold i stedet for genstarte/spille nye.) Altså ens hold fra free-for-all bliver proppet i den lukket liga og kan der ved ikke spille i free-for-all mere endtil sæsonen slutter. Man kunne proppe et TV loft eller bund på hvis man synes, eller anbefale at rookie hold til at ikke at stille op i den lukket liga.

5. Anders og mig talte om inden han tog af sted, at hvis man skulle køre en lukket liga, kunne det være sjovt at prøve at spille med special play cards og gøre dem fuldt lovlige som i standard reglerne. Inducements er hvertfald noget man skal tænke over, for starsplayers kan nemt komme til at betyde alverden for sådan en liga end special play cards fx.

forslag til man hvordan man fx kører en liga: http://www.dbba.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=254

Last edited by Bakunin (25-09-2012 13:45)


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#10 26-09-2012 09:28

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: Ongoing fixed liga?

for mig handler special playcards om der kommer noget man ikke kan regne ud ind i et spil der ellers er til at gennemskue, hvor starplayers jo "bare" er ekstra spillere, så jeg tror jeg stadig er imod special play cards.. men det sagt hvis der er en stemning for at indføre dem så er det fint.
jeg hælder mest til 14 dage, men hvis der er nogle der føler de har for travlt til at få spillet deres kampe på 14 dage er 3 uger fintf


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#11 11-11-2012 22:33

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Ongoing fixed liga?

Nu er der oprettet en division på OBBLM sitet til vores lukket liga. BSL (Blågårdens Star League) er det opfindsomme navn indtil videre. Vi starter op efter nytår. De præcise detaljer er endnu ikke på plads, men vi spiller Round-Robin (det vil sige at man spiller 1 gang mod alle andre i ligaen) og en eller anden form for top spiller play-off. Der gælder standard liga regler.

Bemærk at det ikke er helt afgjort endnu om man kan have 2 versioner af samme hold (altså et Fins Bay Buccaneers i BSL og et i FFA ligaen) med samme figurer og navne. Så hvis du meget gerne vil spille med et af de hold du allerede har aktive, men ikke vil retire det gamle hold, så vent med at oprette et hold i BSL.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#12 13-11-2012 20:00

Andreas "Jakel"
Kasserer
Registered: 13-08-2011
Posts: 199

Re: Ongoing fixed liga?

Jeg har oprettet et hold og er klar til at spille så snart jeg er hjemme igen!
Håber at jeg kan nå at få en kamp med i januar på dispensation.


“Stories of imagination tend to upset those without one.”
― Terry Pratchett

Offline

#13 14-11-2012 10:30

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Ongoing fixed liga?

Jeg skal lige overveje om rotterne v.2 skal på krigsstien eller hvilket hold, det skal være smile

Skal vi overveje at droppe vores husregel om "rabat på skader" i denne lukkede liga, da det kommer til at køre 100% over BBOLM? Jeg er tilhænger..

Offline

#14 14-11-2012 11:54

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Ongoing fixed liga?

Vi arbejder på at få husreglen inkorporeret i systemet, men det tager nok noget tid. Personligt er den regel, og MVP reglen de to jeg er mest glad for. Så med mindre at folk er helt vilde for at droppe dem, så sker det nok ikke. Det er ikke så vanskeligt at kigge på dit roster og se hvor mange spillere du har med skade på og så trække fra wink


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#15 14-11-2012 14:02

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Ongoing fixed liga?

Jeg føler mest at den er lidt ligegyldig.. den har ikke haft den effekt, som jeg selv havde håbet. Så nu er den blot lidt besværlig smile

Offline

#16 14-11-2012 14:47

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: Ongoing fixed liga?

lige så snart jeg har fundet et tema til mit vampire hold ligger jeg også dem op, det bliver skide godt


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#17 16-11-2012 00:08

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

jeg er klar med et power-house team naar jeg kommer hjem til jul.


- Fra Bjergene i Colombia


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#18 16-11-2012 10:38

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: Ongoing fixed liga?

hva troels er det ikke på tide du bevæger dig ned i tier 3? du må meget gerne låne mine goboer? det der krafthus bash høre sygt meget 2012 til.


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#19 23-11-2012 06:35

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

Troels G wrote:

hva troels er det ikke på tide du bevæger dig ned i tier 3? du må meget gerne låne mine goboer? det der krafthus bash høre sygt meget 2012 til.

Nu vil jeg helst spille med en af mine tre hold, i stedet for at starte et nyt hold, som jeg skriver oven over, men hvis det skal være nye hold tænker jeg power-house alla Woodies! - Men må lige summe over det cool

- Fra bjergene i Colombia, Bogota

Last edited by Bakunin (23-11-2012 07:04)


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#20 23-11-2012 10:42

Troels G
Emerging Star
Registered: 14-08-2011
Posts: 359

Re: Ongoing fixed liga?

nåååå snyde elvere! det ku du da bare ha sagt ;-)


Never tell me the odds! - Han Solo

Offline

#21 10-01-2013 17:09

One Million Monkeys
Kommunikation -og Feltmarskal
Registered: 29-08-2011
Posts: 123

Re: Ongoing fixed liga?

Jeg stiller også op, med enten Underworld eller Chaos Pact


Everybody knows that the dice are loaded/Everybody rolls with their fingers crossed/Everybody knows that the war is over
Everybody knows the good guys lost/Everybody knows the fight was fixed/The poor stay poor, the rich get rich
That's how it goes/Everybody knows

Offline

#22 14-01-2013 19:32

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

... saa ingen playoffs?


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#23 15-01-2013 01:25

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Ongoing fixed liga?

Ingen play-off.


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#24 15-01-2013 02:26

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

aermet69 wrote:

Ingen play-off.

why? Er det ik noget af idéen bad en fixed league..


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#25 30-01-2013 16:56

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Ongoing fixed liga?

Hva er tiebreakers i BSL?


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

Board footer

Powered by FluxBB