Blågårdens Brætspilsklubs Forum

Where everybody knows your game

You are not logged in.

#1 02-03-2012 00:36

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Short pass?

Hvor langt er et short pass - hvornår begynder et Long pass?


På dette link http://www.cbba.dk/upload/playeraid.pdf virker det som om Benni i sin tid havde ret.
Så er det forkert når vi spiller med at et short pass er 7 felter?


Aros Pass ranges chart: http://www.arosbb.dk/default.asp?p=pr

Last edited by Bakunin (02-03-2012 00:52)


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#2 02-03-2012 10:34

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Short pass?

Spændende og underligt. Synes det er ret tydeligt når man ligger linialen på, at et short pass er 7 felter... eller er det bare mig?


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#3 02-03-2012 15:28

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Short pass?

Men men så er der den her: http://www.dangermouse.net/games/bloodbowl/rules.html


Der er en diskussion af det her på fumbbl: http://fumbbl.com/index.php?name=PNphpB … ic&t=16209

og her en samligning mellem short pass 6 eller 7 - http://www.kfoged.dk/fumbbl/ranges.html


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#4 02-03-2012 17:31

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Short pass?

Som jeg ser det, kommer det ned til om man, hvis man kaster ligeud, vælger at placerer hullet i rangeruleren midt i feltet, eller således at det skraverede område støder op til kanten af kasterens felt. Der er en forskel på nogle millimeter, og det gør så at Short Pass er 6 eller 7 felter, idet den i den ene version kun lige akkurat er 7 felter. Jeg er personligt mest til at Short Pass er 7 felter (det vil sige: det skraverede område op til kanten) da centret af feltet kan være temmelig arbitrært uden at udvikle en eller anden crazy passing template med en drejeligt tårn man kan sætte ned over feltet der kastes fra eller lign. Samtidig passer det også så smukt at hver range increment er 3.5 felter lang i praksis så at sige.
Men om det ene er mere rigtigt end det andet, skal jeg ikke kunne sige!


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#5 05-03-2012 12:30

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Short pass?

tjaa, jeg lod mig bøje for flertallet sidst. Blandt andet fordi jeg ikke selv har efterprøvet det i virkeligheden. CBBA mfl. gør det dog i internationalt BB og derfor vil jeg tro at deres "måleenhed" stemmer overens med den som bruges ved diverse turneringer og lignende. Ud fra den tanke giver det mening at spille efter de regler, men lad os kigge lidt på kastelinialen på tirsdag smile

Offline

#6 06-03-2012 12:59

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: Short pass?

Hvor er det fedt at det er noget vi stemmer om frem for at forholde os til officielle regler. Jeg vil godt her starte en radikal holdning om at et short pass er race og færdighedsspecifikt, regnet ud fra de hold der gennemsnitsligt kaster mest med bolden (Elfballs Standard(TM) (Dont throw a Hairball, Throw an Elfball). Det vil sige at et short pass er:

Alle 'ikke-racer' (Racer der ikke kan kaste et shortpass) såsom dværge eller khemri, er der det uheldige at de ikke kan kaste et shortpass, sad but true (Der er en ongoing sag i de forenede nationer, hvor elverne har en kørende retssag om at man ikke kan kalde disse racer for racer, da de per definition ikke er i stand til at kaste en boldt, hvilket burde være et minimumskrav for at blive kaldt en race).
For Mennesker, orker og andre laverestående racer uden evner kan man kun kaste et short pass op til 3,5 felter.
For Mennesker med accurate kan de kaste et short pass op til 7 felter.
For Elvere uden evner er det 7 felter (undtagen Elfhater turneringer, hvor det kun er 6 felter (Dont Hate An Elf, Kill It!))
For Elvere med accurate er det 10,5 felter.
For Elvere med accurate og strong arm er det 14 felter.

Derved kan vi konstatere at et short pass er mellem 0 og 14 felter.

smile

Last edited by Lord Manhammer (06-03-2012 13:00)


"Frankie, make him gone..."

Offline

#7 06-03-2012 13:39

Andreas "Jakel"
Kasserer
Registered: 13-08-2011
Posts: 199

Re: Short pass?

Jeg synes der er 2 argumenter for et shortpass på 7.

1. Det virker logisk at afstanden på de forskellige ranges er 3.5 og ikke 3.466666666666

2. Der er en spilteknisk finesse ved at et shortpass er 7 felter hvis det er helt lige. Det betyder at man har muligheden for at sætte en bedre pass op hvis man har overblikket en runde eller to før passet kommer. Dette hjælper alle hold der kan kaste og ikke blot elfbowlers.
Hvis alle shortpasses er maks 6 felter er der ingen fordel i at have stillet sig smart runden før.


“Stories of imagination tend to upset those without one.”
― Terry Pratchett

Offline

#8 06-03-2012 14:30

Benni
Star Player
Registered: 13-08-2011
Posts: 641

Re: Short pass?

Jeg kan godt følge dit argument i punkt 1, men punkt 2 halter imo. Forskellen på 6 eller 7 felter jo blot hvor meget du skal tælle til. (At der så taktisk er meget forskel på 6 og 7 fra hold til hold, er en anden sag, som du også skriver). Det er i øvrigt heller ikke kun 7 felter lige ud. Du har stadig 2 felter til siden.

Offline

#9 06-03-2012 15:11

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Short pass?

1. Downvote - Lord Manhammer

2. Enig med Andreas

3. Ifølge dangermouse er short 7felter og 1felt til siden.

Vi må prøve at måle iaften...


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#10 06-03-2012 16:19

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: Short pass?

Dont Hate the Elf, Kill It endorser The 7 Square Short Pass... The longer we pass, the shorter we run!


"Frankie, make him gone..."

Offline

#11 06-03-2012 16:26

Lord Manhammer
Propagandaminister
From: The Bermuda Triangle
Registered: 16-08-2011
Posts: 757
Website

Re: Short pass?

På den anden side kan halvinger så ikke blive kastet mere end 6 felter, hvilket betyder at de +/- skal go for it 2 gange istedet for 1.

Dont Hate The Elf, Kill It! ved ikke længere helt hvad de skal endorse, men endorser alligevel!

Short passes for short people, dont let the hairy people rule! The Dont Hate the Elf, Kill It! Endorses the 6 space short pass! Vote short, to keep them down!


"Frankie, make him gone..."

Offline

#12 09-03-2012 00:25

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Short pass?

Jeg må tage mine ord igen. Da vi målte i tirsdags var det vist rimeligt klart, at et short pass kun er på 6felter.


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#13 10-03-2012 02:14

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Short pass?

w00t! hvem målte du med?


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

#14 10-03-2012 04:07

Bakunin
Chefideolog & BBBL Kommissær
From: Norsca
Registered: 22-08-2011
Posts: 812

Re: Short pass?

aermet69 wrote:

w00t! hvem målte du med?

Benni og Kalle


Should I even bother to remind you of the odds?
- Drizzt Do'Urden

Offline

#15 10-03-2012 17:00

aermet69
Admin
Registered: 10-08-2011
Posts: 1,160

Re: Short pass?

Tjaa. Cyanide siger også 6 felter straight... det er vel det tætteste man kommer på en officiel GW udmelding. Det ser ikke ud som om der er mange der regner med 7 felter. Så 6 er det big_smile


In the grim darkness of the far future there is only... N'orr!

"...the stories we’ve told, and plan to tell, of Twilight Imperium." ~CTP, FFG

Offline

Board footer

Powered by FluxBB